Mimmin kurkistus Sari Lounasmeren sijoitussalkkuun: ”Jälkikäteen harmittaa, etten luottanut omaan analyysiini” 

Miten sijoittaa Pörssisäätiön toimitusjohtaja? Sari Lounasmeri kertoo Mimmien toimitukselle, mihin hän sijoitti viimeksi, miksi hän aloitti sijoittamisen, ja mikä on ollut hänen elämänsä huonoin sijoitus.

Sari Lounasmeri on Pörssisäätiön toimitusjohtaja ja intohimoinen sijoittaja, jonka kiinnostus sijoittamiseen heräsi jo nuorena vanhempien kannustuksesta. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Mutta ensin tutustutaan Lounasmereen lyhyen rahatietopankin merkeissä! <3

Kuka: Sari Lounasmeri, Pörssisäätiön toimitusjohtaja

Sijoittajaluonne: Utelias ja innokas osakesijoittaja

Rahaan liittyvä vahvuus: Säästäväisyys ja pitkäjänteisyys sijoittamisessa

Rahaan liittyvä heikkous: Rahallinen varovaisuus sijoituksissa, vaikka oma analyysi näyttäisi vihreää valoa.

Riskitaso (1= ei riskejä kiitos!!! 5 = jos ei ole riskiä ei ole hauskaa): 4/5. Osakemarkkinoilla riski sopii, kunhan oma puskuri on kunnossa.

“Vahvuuteni on, etten huolestu ja panikoidu helposti. Heikkouteni on taas välillä turha rahallinen varovaisuus: jälkikäteen välillä harmittaa, etten ole luottanut omiin laskelmiini ja uskaltanut sijoittaa suurempaa summaa”, Lounasmeri jakaa.

Mihin sijoitit viimeksi? 

“Sijoitin Auroora Yhtiöiden listautumisantiin. Olen yrittänyt pitää silmällä suomalaisia listautuvia yrityksiä, ja olen tykännyt sijoittaa niihin. On ihanaa, että uusia yrityksiä tulee pörssiin”, Sari Lounasmeri kertoo.

Aurooran Yhtiöt Oyj on sarjayhdistelijä, joka sijoittaa tytäryhtiöidensä tuottamaa kassavirtaa uusiin hyvää kassavirtaa tuottaviin alansa johtaviin pk-yrityksiin valituilla toimialoilla.

Lounasmerta kiinnosti erityisesti mahdollisuus päästä epäsuorasti kiinni listaamattomiin suomalaisiin yhtiöihin. 

“En ole itse kiinnostunut sijoittamaan suoraan listaamattomiin yrityksiin, mutta on mahtavaa, että tällaisen yhtiön kautta voi tavallaan sijoittaa niihin”, Lounasmeri kertoo.

”Kaikki sijoituspäätökseni pohjautuvat sopivasti tietoon ja tunteeseen”

Lounasmeri on ensisijaisesti osakesijoittaja, ja sijoituspäätöksissään hän tutustuu yhtiöön, sen liiketoimintaan ja taloudelliseen tilanteeseen. Myös johdolla on merkitystä. 

”Minulle on tärkeää, millainen fiilis tulee ihmisistä johdossa. Millainen on heidän historiansa, ja tunnenko luottoa heihin.”

Pelkällä järjellä sijoittaminen ei sovi Lounasmeren tyyliin.

”En sijoita yhtiöihin, jotka eivät tunnu minusta hyvältä, vaikka paperilla asiat näyttäisivät järkeviltä ja kannattavilta. Tarvitsen mukaan myös fiiliksen”, Lounasmeri kiteyttää. 

Mikä tässä sijoituksessa voi mennä pieleen?

Lounasmeri nostaa riskeiksi muun muassa taloussuhdanteen, inflaation, korot ja sen, miten yhtiön bisnesmalli lähtee toimimaan.

“Yhtiön menestykseen tietysti vaikuttaa, miten he löytävät kohteita, mitä he lähtevät ostamaan ja miten he onnistuvat kasvattamaan niitä. Eli tiimin onnistumisella on merkitystä”, hän pohtii.

Mihin sijoitit ensimmäisen kerran?

“Kadehdin ihmisiä, joilla on mahtava tarina siitä, miten he itse aloittivat. Itselläni ei ole siitä selkeää muistikuvaa. Olen kuitenkin hyvin kiitollinen, että vanhempani alkoivat sijoittaa puolestani jo nuorena!”, Lounasmeri kertoo.

Lounasmeri ei muista yhtä selkeää ensimmäistä itse tehtyä sijoituspäätöstä, mutta pitkään salkussa ovat kulkeneet esimerkiksi Elisa ja Nordea.

“Elisaa olen omistanut 90-luvun lopulta asti ja Nordeaa todella pitkään.”

Hän muistaa myös ajan, jolloin listautumisanteihin osallistuttiin fyysisesti pankkikonttorissa.

“Nyt tuntuu ihan käsittämättömältä, että mentiin pankkikonttoriin tekemään merkintää”, Lounasmeri muistelee.

Mikä sai sinut aloittamaan sijoittamisen?

“Suuri syy oli se, että vanhempani lähtivät tekemään sitä minulle.”

Kotona puhuttiin rahasta, säästäväisyydestä, hintojen vertailusta ja sijoittamisesta avoimesti.

“En koskaan tiennyt, mitä vanhempani ansaitsivat, eli palkkasummista ei puhuttu. Mutta puhuttiin siitä, miten talousasioita tehdään.”

Myöhemmin kiinnostus sijoittamisen yhteiskunnalliseen puoleen kasvoi. Lounasmerta kiehtoo ajatus siitä, että ihmiset voisivat vaikuttaa yrityksiin omistajina.

“Olisi kiehtovaa, jos ihmiset organisoituisivat omistajina ja menisivät yhdessä yhtiökokouksiin vaikuttamaan”, Lounasmeri kertoo.

Mikä on ollut elämäsi paras sijoitus?

“Parasta on se, että on lähtenyt liikkeelle. Mutta rahallisesti paras sijoitus on ollut Nvidia. Suomalaisista sijoituksista parhaita ovat olleet hyvää osinkotuottoa tarjonneet osakkeet kuten Nordea”, Lounasmeri kertoo.

Nvidia opetti Lounasmerelle, ettei sijoittajan tarvitse aina löytää yhtiötä, joka on pörssin arvostuksessa pohjalla. Lounasmeren mukaan tällainen on suomalaisille osakesijoittajille hyvin tyypillistä.

“Voi myös hypätä mukaan kasvutarinaan. Jos löytyy yritys, jolla on hyvät argumentit tulevaisuuden kasvulle, voi mukaan hypätä, kun osake on jo lähtenyt nousuun”, Lounasmeri kertoo.

Entä huonoin sijoitus?

“Se on ihan itsestäänselvä. Sijoitin listaamattomaan kiinteistövakuudelliseen joukkolainaan, joka lopulta paljastui tosi huonoksi sijoitukseksi.”

Lounasmeren tärkein oppi oli se, että hänelle sopii paremmin pörssisijoittaminen. Tässä sijoituksessa ei ollut hyötyä siitä, että ymmärsi varhain sijoituksen olleen huono, sillä sijoitusta ei voinut noin vain myydä. 

“Pörssissä on läpinäkyvyys ja mahdollisuus reagoida. Jos alkaa näyttää siltä, että menee huonosti, voit irtautua”, hän jatkaa.

Mitä olisit halunnut tietää ennen kuin aloitit sijoittamisen?

“Ai miten ihana kysymys! Ehkä kannustaisin itseäni siihen, että lähde liikkeelle ja kokeile rohkeasti”, Lounasmeri sanoo.

Lounasmeren mukaan sijoittamista oppii parhaiten sijoittamalla:

“On ok sijoittaa, kokeilla ja tehdä virheitä. Sijoittamalla oppii enemmän kuin teoreettisesti opiskelemalla, vaikka pienillä summilla aloittamalla”, hän kertoo.

Jos hän aloittaisi sijoittamaan nyt, hän haluaisi tietää ETF:ien olemassaolosta heti.

“ETF:t ovat hirveän helppo työkalu. Ne tuntuvat helpommilta kuin jäädä analysoimaan yksittäisiä yhtiöitä”, Pörssisäätiön toimitusjohtaja kiteyttää.

Mimmit <3 avoin rahapuhe

Mimmin kurkistus sijoitussalkkuun on haastattelusarja, jossa taloudesta kiinnostuneet henkilöt kertovat yhdestä sijoituspäätöksestään sekä suhteestaan rahaan ja sijoittamiseen. Ideana ei ole tuoda sijoitusneuvoja, mutta esitellä monipuolisesti erilaisten ihmisten rahasuhdetta. 

Hilla Höyhtyä

Hyvistä keskusteluista ja tarinoista innostuva ekonomi, joka rakastaa aamupalaa eikä käynnisty ilman aamukahvia. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Seuraava
Seuraava

Ensiasunnon ostaja, sijoittaja, asunnonvaihtaja – tämä on kämppää harkitsevan mimmin tilanne nyt