“Rahan ei tulisi olla päämäärä vaan pelimerkki” – kolme nuorta yrittäjää kertoo, millaista muutosta he haluavat maailmassa nähdä
Tatskatyttöjen, Friidun ja Ö Festin tekijät avaavat, millaiset arvot ohjaavat heidän tapaansa tehdä yritystoimintaa.
Kuva: Ilari Ilvessalo, Mimmit sijoittaa
Mimmien toimitus pureutui nuorten yrittäjien ajatuksiin siitä, millaisille yrityksille on ajassamme kysyntää ja millaisen muutoksen he haluaisivat maailmassa nähdä. Kolme yrittäjää kertoo, millainen missio heidän yrittämisensä takana on.
Salla Ollakka, 30
Tatuoija, toinen perustajista, Tatskatytöt
Lee Su Ling (ylhäällä) ja Salla Ollakka. Kuva: Lee Andrei
Mikä on Tatskatytöt?
“Pehmeiden arvojen tatuointistudio, jonne kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Minä ja Tatskatyttöjen toinen perustaja Lee Su Ling olimme tehneet tatuointeja omilla tahoillamme vuosia, ja halusimme perustaa yhteisen, pehmeiden arvojen tatuointistudion yksinäisen työn vastapainoksi.
Halusimme suurentaa toimintaa, joten järjestimme syksyllä 2024 markkinointitempauksena tapahtumasyksyn. Joukossa oli myös deittailutapahtuma.
Huomasimme itsemme ja ystäviemme kautta, että deittisovellukset ovat alkaneet kyllästyttää, ja halusimme järjestää tapahtuman, jossa pääsee kohtaamaan ihmisiä matalalla kynnyksellä ja kasvotusten. Sille olikin kysyntää, joten olemme jatkaneet deittitapahtumien järjestämistä.”
Millaiset arvot ohjaavat Tatskatyttöjen toimintaa?
“Olemme kiteyttäneet sen niin, että feministiset, turvalliset ja pehmeät arvot. Tatuointistudiot saattavat olla hieman rajuja, joten halusimme luoda erilaisen paikan, jonne kaikki ovat tervetulleita ja jossa ei syrjitä ketään.”
Millaisen muutoksen haluat maailmassa nähdä?
“Kohdellaan muita hyvin ja ollaan avoimia ja ymmärtäväisempiä toisiamme kohtaan. Maailmassa on niin paljon erilaisia ihmisiä, jotka on kaikki tärkeää kohdata aidosti ja lämpimästi. Kylmä somemaailma on nyt todella pinnalla. Tatskatytöissä haluamme tuoda ihmisiä yhteen.”
Annika Ikonen, 28
Liiketoimintajohtaja, Friidu
Mikä on Friidu?
Friidu Francesca Åström (vas.) ja Annika Ikonen. Kuva: Sanna Kujala
“Friidu on minun ja yrityksemme toimitusjohtajan Francesca Åströmin kasvipohjainen jäätelöbrändi ja elämäntapa.
Olemme elintarviketieteilijöitä, ja saimme idean jäätelöyrityksestä tuotekehityskurssilla. Ryhmätyössämme päädyimme sattumalta kehittämään suomalaisista raaka-aineista tuotetun kasvipohjaisen jäätelön. Kurssin professori kannusti meitä lähtemään yrittäjiksi ja opimme, ettei oman kauppabrändin perustaminen ole ihan mahdotonta, kuten saattaisi kuvitella. Myös pienillä alkuinvestoinneilla on mahdollista tuoda oma brändi ruokakaupan hyllylle, eikä siihen tarvitse esimerkiksi omaa tehdasta.
Monen välivaiheen jälkeen keväällä 2023 lanseerasimme ensimmäiset Friidu-jäätelöt ja sillä tiellä olemme nyt.”
Millaiset arvot ohjaavat Friidun toimintaa?
“Aitous ja reiluus. Pyrimme olemaan aitoja ja hyviä työnantajia ja toimimaan esikuvina. Elämme maailmassa, jossa kilpailijamme ovat miljardiyrityksiä. Haluamme näyttää, että muunkinlaiset yritykset voivat pärjätä.
Yrittämisessä minua inspiroi se, että pääsen edistämään itselleni tärkeää asiaa ja se, että pääsee määrittelemään konkreettisesti, millaista on jonkun toisen työelämä ja tekemään siitä hyvän.
Missiomme on tehdä ihmisiä onnellisiksi jäätelöllä ja samalla vähän salaa parantaa maailmaa.”
Millaisen muutoksen haluat maailmassa nähdä?
“Haluaisin, että maailmassa ei ajateltaisi kasvisruoan olevan erikoisruokavalio. On hyvää ruokaa ja se voi olla myös kasvisruokaa. Jäätelö voi olla vegaaninen, mutta se ei tee siitä vähemmän jäätelöä.
Haluaisin nähdä, että ihmiset uskaltavat olla yrittäjiä ja tehdä omaa juttuaan. Tähän myös yhteiskunnan olisi luotava hyvät mahdollisuudet. Toivon, ettei kenenkään tarvitse miettiä, voiko olla yrittäjä esimerkiksi, jos on haaveena perustaa perhe tai jos toimeentulonsa puolesta joutuu pelkäämään. Toki yrityksen pitää olla järkevä ja kannattava, mutta yhteiskunnan tulisi tukea yrittäjyyttä enemmän.”
Matias van Houtum, 27
Festivaalin johtaja, Ö Fest
Kuva: Larry Lähde
Mikä on Ö Fest?
“Ö Fest on mystinen saarifestivaali, jota tehdään talkootyönä. Tiivistäisin niin, että Ö Festiä tehdään kotikutoisesti mutta ammattitaitoisesti, ilman isojen festivaalien huonoja puolia.
Mökkireissulla joitakin vuosia sitten yksi porukastamme sai idean saarifestivaalista, ja ensimmäiset neljä vuotta Ö Fest järjestettiinkin kavereiden ja tuttujen kesken tuolla samaisella saarimökillä Turun saaristossa.
Vuodesta 2024 Ö Festiin on myyty lippuja julkisesti. Haluamme toimia ponnahduslautana uusille, nouseville musiikintekijöille ja samalla luoda intiimin ja luonnonläheisen festivaalikokemuksen Suomen kauniissa saaristossa.”
Millaiset arvot ohjaavat Ö Festin toimintaa?
“Yhteisöllisyys, luonnon kunnioittaminen ja omaperäisyys.
Tapahtumaviikonlopun aikana festarikävijät, festivaalia tekevät vapaaehtoiset ja siellä esiintyvät artistit nivoutuvat yhteen.
Kunnioitamme luontoa ja ympäristöä, tuomme näkyviin saaristoa ja esittelemme festivaalikävijöille entuudestaan tuntemattomia paikkoja.
Haluamme ravistella nykyistä festivaalikenttää ja luoda unohtumattomia kokemuksia.”
Millaisen muutoksen haluat maailmassa nähdä?
“Keskittymiskykymme on heikentynyt: kärsivällisyys vaatii nykyään aktiivista ajatusta.
Haluaisin, että ihmiset toimisivat pitkäjänteisemmin ja arvojensa mukaisesti ja olisivat lyhytnäköisen rahan tavoittelun sijaan valmiita tekemään vaikeitakin päätöksiä. Rahan ei tulisi olla päämäärä vaan pelimerkki, jolla rakentaa jotain kestävää ja merkityksellistä.
Haluaisin, että asioita tarkasteltaisiin myös ympäristön näkökulmasta. Saattaa olla, että rahan tekeminen on ristiriidassa ympäristön ja ilmastonmuutoksen huomioon ottamisen kanssa. Kun emme ajattele rahaa itseisarvona emmekä ole riippuvaisia kenestäkään, voimme tehdä oikeita, ehkä radikaalejakin päätöksiä, jotka kantavat hedelmää tulevaisuudessa.
Niin sanotusti hidas kasvu luo tiivistä puuta.”
Tällaisille yrittäjille ja yrityksille näyttääkin olevan kysyntää ja jalansijaa markkinoilla, joten synkässä tilanteessa valoa saattaakin pilkistää tunnelin päässä.