Muoviroskasta uimapukuja valmistava Lilja the Label: ”Uikkaria käyttääkseen ei tarvitse matkustaa lämpimään”

Kotimainen Lilja the Label suhtautuu vakavasti vastuullisuuteen ja erottuu avantokuvillaan. Esimerkiksi merien muoviroskista valmistettuja uimapukuja ja bikineitä voi käyttää jokaisena vuodenaikana ja kaikissa vesissä.

Kuva: Lilja the Label

Vesi on Lilja the Label -uimapukubrändin perustaneelle Laura Saariselle rakas elementti. Espoossa veden äärellä kasvanut ja Australiassa ja Espanjassa asunut Saarinen rakastaa vesiurheilua, erityisesti surffausta.

Vuonna 2016 Saarinen opiskeli vielä Turun kauppakorkeakoulussa. Kandiopintojen loppumetreillä hänelle kirkastui, että hän haluaisi tehdä työkseen jotain luovaa ja omaperäistä.

Liljan perustaja, Laura Saarinen. Kuva: Lilja the Label

”Tuohon aikaan uikkareiden saatavuus kesäsesongin ulkopuolella oli Suomessa vähäistä. Tuntui, että markkinoilta puuttui jotain”, Saarinen kertoo.

Niinpä Saarinen päätti kokeilla uimapukuyrityksen pyörittämistä opintojen ja muiden töiden ohella. Saarinen oli tuolloin vasta 23-vuotias.

”Olen aina ollut impulsiivinen. Ajattelin, että teen mitä osaan ja jos en osaa, opettelen. En jäänyt miettimään. Aloitin googlaamalla, miten yritys perustetaan.”

Saarinen halusi minimoida riskit ja tehdä kaiken mahdollisen itse. Hän ei hakenut lainkaan rahoitusta. Ensimmäinen tuotanto oli noin 20 uimapuvun erä, jonka Saarinen rahoitti itse. Kun ensimmäiset uikkarit oli myyty, Saarinen tilasi noin 40 uimapuvun erän. Tuotanto kasvoi hiljalleen kysynnän kasvaessa.

”Toiminta oli alkuaikoina rentoa ja kivaa. En luonut itselleni tavoitteita tai paineita onnistumisesta.”

Brändi erottuu vastuullisuudellaan ja ympärivuotisuudellaan

Brändiä rakentaessa Saariselle oli tärkeää, että vuodenajat näkyvät uimapukukuvastossa. Brändi erottuukin sosiaalisen median kuvavirrasta erityisesti avantokuvillaan. Mallistoon on lisätty myös oloasuja, alusvaatteita ja sukkia, jotka lämmittävät kylmäuintisesongin aikaan.

”Uikkarikuvasto keskittyy usein kesään, rantoihin ja tropiikkiin. Ne nähdään tuotteina, jota voi käyttää kesällä tai ulkomaanmatkoilla. Suomalaisena brändinä ajatus ei resonoinut, sillä suomalaiset käyttävät uikkareita ympäri vuoden.”

Saarinen halusi sitoa ympärivuotisuuden vastuullisuuteen.

”Uikkaria käyttääkseen ei tarvitse matkustaa lämpimään. Jokaisen lähiluonnosta löytyy mahdollisuuksia uimiseen ympäri vuoden. Tässä vaiheessa vuotta se voisi tarkoittaa kylmäuinnin aloittamista ja saunomista.”

Vastuullisuus on ollut kaiken lähtökohta myös yrityksen muilla osa-alueilla.

Lilja the Label -uikkarit valmistetaan kierrätysmateriaaleista. Meristä kerätyistä roskista ja teollisuusmuoveista jalostetaan kangasta Italiassa, ja uima-asut valmistetaan tehtaalla Portugalissa.

Saarisen mukaan vastuullisuusteot eivät kuitenkaan saa jäädä vain materiaalivalintoihin. Lilja the Labelille on tärkeää, että koko tuotantoketju on eettinen kuljetuksista ja työntekijöiden hyvinvoinnista lähtien. 

”Vastuullisuus on mielestäni vähimmäisvaatimus mille tahansa brändille. Vasta sitten, kun vastuullisseikat ovat kunnossa, voi rakentaa muuta päälle. Yritys on ollut toiminnassa nyt seitsemän vuotta. Tänä aikana olemme oppineet vastuullisuudesta valtavasti lisää, ja pienenä yrityksenä pystymme muuttamaan käytäntöjämme pienellä kynnyksellä entistäkin paremmiksi”, Saarinen kertoo.

Lilja the Label hakee lisää kasvua Euroopasta

Tällä hetkellä yritys pitää Saarisen kiireisenä. Aiemmin Suomi on ollut Liljan tärkein markkina, mutta tänä vuonna saksankielinen Eurooppa, eli Saksa, Itävalta ja Sveitsi, on ajanut kotimaan ohi. Siispä seuraavina vuosina uikkaribrändi hakee lisää kasvua Euroopasta. Brändillä on nyt takanaan myös rahoitusta, joka on peräisin muun muassa pieneltä kasvusijoitusyhtiöltä.

Lilja the Label työllistää Saarisen lisäksi kaksi kokoaikaista ja yhden osa-aikaisen työntekijän. 

”Olen ylpeä siitä, että Lilja on nyt aidosti toimiva ja työllistävä yritys. Se tuo kuitenkin uudella tavalla vastuuta. Juuri nyt töitä on paljon, mutta tiedän, että kohta taas helpottaa. Haluan pitää huolta jaksamisestani ja panostaa myös vapaa-aikaan.”

Työtaakkaa helpottaa muun muassa tilausten pakkaamisen ulkoistaminen. Suunnittelutyö tapahtuu inhousena, mutta Saarinen on tehnyt yhteistyötä myös freelancereina työskentelevien ammattilaisten kanssa ja saanut paljon apua suunnitteluun myös tehtailta.

Vaikka yrityksen kasvu on ollut tasaista, viime vuosien maailmantilanteen muutokset ovat aiheuttaneet yrittäjälle epävarmuutta. Tiukan paikan tullen Saarinen keskittyy niihin asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Hän nauttii sekä vastuusta että yrittäjyyden tuomasta vapaudesta.

”Palkitsevinta työssä on asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tapaaminen. On myös ihanaa tehdä töitä meidän tiiviillä nelihenkisellä porukallamme. Olen onnellinen siitä, millaisen yhteisön olen onnistunut rakentamaan ympärilleni”, Saarinen hehkuttaa.


Lilja the Label! Siis mikä?

<3 Tuottaa muoviroskasta uimapukuja ja bikineitä
<3 Arvostaa huolellista työtä, kestävää kehitystä ja laatua määrän sijaan slow fashionin hengessä
<3 Löydät tuotteet verkkokaupasta liljathelabel.com ja Helsingin Punavuoressa sijaitsevasta showroom-tyylisestä kivijalkaliikkeestä osoitteesta Fredrikinkatu 25
<3 Tutustu brändiin Instagramissa tilillä @liljathelabel
Anu Pekonen

Hyviä tarinoita ja kirjoittamista rakastava journalisti, joka fiilistelee livemusiikkia ja vintagelöytöjä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Työttömyysturvan leikkaukset osuvat kipeimmin työkyvyttömiin – “Eivät ne tee kenestäkään työkykyistä”

Seuraava
Seuraava

Pohditko, oletko oikealla alalla? – Kysy itseltäsi nämä 7 kysymystä