Miksi sinunkin kannattaisi olla kiinnostunut startup-skenestä? Näin nuoret yritykset muuttavat maailmaa

Startup-tapahtuma Slush kokoaa vuosittain tuhannet kasvuyritykset ja sijoittajat yhteen talviseen Helsinkiin. Mimmien toimitus otti selvää, miksi näillä nuorilla yrityksillä on merkitystä, ja mitä kaikkien tulisi startupeista ymmärtää.

Kuva: Veera Kesänen.

Slushin missio on kunnianhimoinen: se on tapahtuma, jonka tarkoitus on auttaa yrittäjiä muuttamaan maailmaa. Se yhdistää kasvuyrittäjiä sijoittajiin, jakaa parhaita oppeja kasvuyritysten rakentamisesta sekä inspiroi ja rohkaisee erilaisia ihmisiä yrittäjyyteen.

“Me Slushissa määrittelemme startupin nuoreksi, teknologiaa hyödyntäväksi ja nopeaan kasvuun pyrkiväksi yritykseksi, jolla on skaalautuva liiketoimintamalli. Tämän määritelmän ulkopuolelle jäävät yritykset ovat usein “perinteisempiä”, kertoo Niina Niskanen Slushin startup -tiimistä.

Pureudutaan seuraavaksi tärkeimpiin termeihin.

Yksisarvisia, pitchausta ja investoreita – siis what?

Slushissa startup-yrittäjät saattavat esimerkiksi pitchata, eli lyhyesti esitellä sijoittajille, yhteistyökumppaneille tai asiakkaille yrityksensä idean. Silloin liiketoimintamallin tulee olla kunnossa, sillä se on kuvaus siitä, miten yritys aikoo tuottaa arvoa ja tehdä voittoa.

Skaalautuvuus tarkoittaa yrityksen kykyä kasvattaa liiketoimintaansa ilman merkittäviä lisäkustannuksia, ja usein tämä vaatii avukseen teknologiaa. 

Slushiin voi mennä myös hakemaan inspiraatiota aluillaan olevan tuotteen kanssa. MVP (minimum viable product) tarkoittaa tuotteen varhaista versiota, joka sisältää vain välttämättömimmät ominaisuudet. Sen tarkoitus on kerätä palautetta tuotekehitykseen.

Kasvuyrittäjien lisäksi Slushissa on sijoittajia (investor), jotka ovat siellä etsimässä uusia sijoituskohteita. Yritykset tarvitsevat rahaa ja sijoittajilla on sitä, joten Slush on paikka, jossa he voivat kohdata toisensa.

Startup -skenessä monen haaveena saattaa olla luoda yrityksestään niin kutsuttu yksisarvinen (unicorn), joka tarkoittaa yritystä, jonka markkina-arvo ylittää miljardin ja joka kasvaa räjähdysmäisesti.

”Yrittäjyys on tehokkain tapa muuttaa maailmaa”

Startupeilla on myös yhteiskunnallista merkitystä ainakin kahdesta syystä. 

Niskanen kertoo, että erityisesti kasvuyritykset ovat usein “perinteisiä” yrityksiä keskittyneempiä ratkaisemaan maapallon ongelmia. Lisäksi kasvuyritykset kehittävät uusia teknologioita, joilla on potentiaalia ohjata ja nopeuttaa kokonaisten toimialojen kehitystä.

“Kunnianhimoiset startupit, eli kasvuyritykset, taklaavat joitakin maapallon suurimpia ongelmia nopeasti ja isolla skaalalla. Käytännössä, siinä missä perinteiset yritykset laajentavat toimintaansa liiketoiminnan tulojen avulla, monelle kasvuyritykselle tämä ei ole mahdollista”, Niskanen kertoo ja jatkaa:

“Uuden teknologian kehittäminen ja markkinaosuuksien nopea valtaaminen vaatii suuria määriä pääomaa jo ennen kuin yrityksellä on ollenkaan kassavirtaa, minkä takia perinteisistä yrityksistä eroten kasvuyritykset nojaavat usein pitkälti ulkoiseen rahoitukseen, riskipääomaan.” 

Hän mainitsee ongelmanratkaisuun keskittyvistä kasvuyrityksistä esimerkiksi suomalaiset Starstuffin ja Kuva Spacen. Ensimmäinen pyrkii vähentämään yksinäisyyttä uudenlaisten sosiaalisten teknologioiden avulla, ja jälkimmäinen hyödyntää avaruusteknologiaa ilmastonmuutoksen vaikutusten analysoimiseen.

”Me Slushissa uskomme, että yrittäjyys on tehokkain tapa muuttaa maailmaa isolla skaalalla”, Niskanen toteaa.

Mistä lähteä liikkeelle?

On siis selvää, että valveutunut mimmi kerää tietoa myös kasvuyrityksistä. Matalan kynnyksen keinoja on esimerkiksi seurata LinkedInissä ja Twitterissä aktiivisia kasvuyrittäjiä tai lukea erilaisia startup-medioita, kuten Siftediä ja TechCrunchia.

Syvällisempää tietoa kaipaavalle Niskanen antaa seuraavat lukuvinkit: Slushin whitepaper Entrepreneurship Redefined ja Alice Bentinckin & Matt Cliffordin How to be a Founder.

Lisäksi vapaaehtoisena toimiminen Slushissa on Niskasen mukaan loistava tapa päästä sisään ekosysteemiin, sillä tapahtumassa tapaa tuhansia samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä, ja saattaa törmätä maailman parhaisiin kasvuyrittäjiin ja sijoittajiin.

Iines Joronen

Globaaleista ilmiöistä kiinnostunut valtsikalainen, joka inspiroituu intuitiokorteista ja kovista treeneistä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Näin säästät rahaa! Listasimme seitsemän sähkönsäästövinkkiä, joilla sähkölaskun summa pysyy kurissa

Seuraava
Seuraava

Sähkö 101: Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää sähköstä