Koruharrastuksesta menestyvä bisnes – pieni suomalaisyritys valloittaa maailmaa suloisella brändillään

Annele-korujen luoja Iina Rantala uskoo, että hänen korubisneksensä menestyksen takana on helposti lähestyttävä ja hyvää mieltä tuottava brändi. Tinkimättömästi omannäköisen brändin luoja kaihtaa julkisuutta mutta tapaa mielellään asiakkaitaan.

Kuva: @anneleworld

Herkullisissa väreissä hehkuviin, Suomen luonnosta inspiraationsa saaneisiin Annele-koruihin ovat ihastuneet suomalaisten lisäksi myös kansainväliset tähdet, kuten Gigi Hadid, Zara Larsson, Dua Lipa ja Addison Rae. Korujen takana on espoolaislähtöinen Iina Rantala, joka on harrastuksenaan valmistanut koruja lapsesta saakka.

Kaikki sai alkunsa, kun Rantala muutti Lontooseen opiskelemaan kosmetiikan kemiaa. Siellä hän tapasi nykyisen poikaystävänsä Ethan Welchin. Kun koronapandemia sulki koko kaupungin, Rantalalla oli aikaa palata koruharrastuksensa pariin. Myynnin ja markkinoinnin parissa työskennellyt idearikas Welch näki koruissa potentiaalia ja ehdotti niiden myymistä. 

Kesällä 2020 Rantala perusti koruille Instagram-tilin, jonne hän julkaisi kuvia koruista. Pian Ranskan Voguesta otettiin yhteyttä – he halusivat nostaa korut artikkeliinsa.

”Luulin sitä aluksi vitsiksi, sillä Instagram-tili oli ollut olemassa vasta pari viikkoa”, Rantala muistelee.

Myöhemmin koruista on kirjoitettu useiden maiden Vogue-medioissa ja monessa muissakin kansainvälisissä medioissa, kuten The Guardianissa ja Graziassa. 

Persoonallinen brändi ponnahti menestykseen

Rantala uskoo, että Annele-korujen menestyksen takana on positiivinen ja suloinen brändi.

”Monet pohjoismaiset brändit ovat hyvin neutraaleja ja minimalistisia. Kun suunnittelimme Annele-brändiä, halusimme sen olevan iloinen, värikäs ja helposti lähestyttävä. Siinä olemme onnistuneet. Korumme tuovat ihmisille hyvää mieltä”, Rantala kertoo.

Rantala ja Welch ovat alusta asti luottaneet omaan tekemiseen ja suunnitteluun. Rantala uskoo, että se on olennaisinta minkä tahansa brändin onnistumiselle.

”Ajattelen, että kukaan ei pääse pitkälle kopioimalla muita. Emme mieti koskaan, mitä muut haluaisivat meiltä. Tuotteemme ovat uniikkeja.”

Brändi on kehittynyt Rantalan mukaan valtavasti yrityksen alkuajoista.

”Silloin meillä oli vain idea ja tuotteemme kannattelivat brändiä. Nyt brändi vastaa vihdoin visiotamme, joka meillä oli ihan alussa.”

Tuotteiden laatu on yrittäjäpariskunnalle ensisijaisen tärkeää. Korut valmistetaan Swarowski-kristalleista, kullatusta hopeasta ja Tšekissä valmistetuista ja värjätyistä lasihelmistä. Rantala valmistaa korut alusta asti käsin neljän muun työntekijän kanssa.

Annelen suurin markkina on Suomessa, mutta koruja toimitetaan ympäri maailmaa.

”Amerikassa ja Britanniassa on paljon kysyntää, mutta meille tulee tilauksia myös muualta, joskus jopa Balilta ja Etelä-Afrikasta.”

Korona ja Brexit toivat yrittäjät Suomeen

Yrittäjillä on ollut korubisneksen perustamisesta asti niin kova kiire, että he eivät ole ehtineet pysähtyä ihmettelemään menestystä ja saavutuksia.

”Pyöritimme yritystä Ethanin kanssa ensimmäiset vuodet kahdestaan. Vaikka minulla on nyt apukäsiä korujen valmistuksessa, hoidamme edelleen itse kaiken brändiin, yritykseen ja markkinointiin liittyvän.”

Vaikka kasvavan yrityksen suunta on ollut nousujohteinen, maailmantilanne on aiheuttanut vastoinkäymisiä. Brexitin vuoksi korujen toimitusmaksut nousivat jopa niin korkeiksi, että niiden postittaminen Eurooppaan tuotti yritykselle tappiota.

Brexitin lisäksi uusi korona-aalto sulki useita liikkeitä, jotka jälleenmyyvät Annele-koruja Euroopassa. 

”Ja kokoontumisrajoitusten aikana ihmiset eivät käyneet missään. Missä sitä silloin käyttäisi statement-korvakoruja?” Rantala huomauttaa.

Tilanteen vuoksi Rantala ja Welch muuttivat Lontoosta viikon varoitusajalla Suomeen, ensin Porvooseen ja sitten Turkuun, jossa yrityksen toimisto ja työtilat nyt sijaitsevat.

Annele-liike on asiakkaiden ja brändin kohtaamispaikka

Rantalan ja Welchin yhteinen haave toteutui huhtikuun lopussa, kun he avasivat Annelen kivijalkaliikkeen Helsinkiin. Pohjoisesplanadilla sijaitsevassa liikkeessä on esillä kaikki Rantalan suunnittelemat korut. 

Kaksikko ei viihdy kameran edessä ja haluaa pitää omat kasvonsa irrallaan brändistä. Asiakkaitaan he tapaavat kuitenkin enemmän kuin mielellään.

”Liikkeen avaaminen oli meille hieno hetki. Käymme Ethanin kanssa liikkeessä yleensä sunnuntaisin. On ollut ihanaa tavata asiakkaitamme, jotka ovat aina iloisia ja innostuneita.”

Rantalan mukaan heillä on paljon yritykseen liittyviä kasvusuunnitelmia ja uusia haaveita. Ne ovat kuitenkin toistaiseksi vielä salaisuuksia. 

”Päivitämme tuotteitamme jatkuvasti. Haluamme, että asiakkaat saavat juuri sitä, mitä ovat tilanneet. Tällä hetkellä töitä on paljon, Annele on meille koko elämä. Ajattelemme kaikessa yrityksen parasta.”

MIKÄ? ANNELE

<3 Suomen luonnosta inspiraationsa saanut korubrändi, jonka perustivat vuonna 2020 Iina Rantala ja hänen kumppaninsa Ethan Welch.
<3 Brändi Annele on saanut nimensä Rantalan kolmannen nimen mukaan.
<3 Annele-kivijalkaliike avattiin keväällä Helsinkiin osoitteeseen Pohjoisesplanadi 37.
<3 Löydät Annelen Instagramista tililtä @anneleworld.
Anu Pekonen

Hyviä tarinoita ja kirjoittamista rakastava journalisti, joka fiilistelee livemusiikkia ja vintagelöytöjä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Kohti kestävämpää työelämää – Mitä nelipäiväisestä työviikosta pitäisi ajatella?

Seuraava
Seuraava

Tekikö kesän riennot loven kukkaroon? Näillä 5 vinkillä otat taloutesi taas haltuun