Slushin paneelikeskusteluissa kävi kuhina – Mitä sanottavaa oli Onlyfansin toimitusjohtajalla?

Onlyfans tunnetaan julkisuudessa etenkin aikuisviihdesisällöstään, mutta miten alusta oikeastaan toimii, ja pitääkö se sisällään mahdollisuuksia muuhun? Millaisessa sisällössä rajat menevät, vai onko rajoja ollenkaan?

Kuva: Slush/Tanu Kallio

Slush on vuosittain Helsingissä järjestettävä kasvuyritystapahtuma. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui 4600 kasvuyritystä, 2600 sijoittajaa, ja yhteensä 12 000 kävijää. Paneeleissa keskusteltiin esimerkiksi teknologian, somen ja internetin tulevaisuudesta.

Yksi eniten yleisöä kerännyt paneelikeskustelu oli Onlyfansin toimitusjohta Amrapali Ganin ja strategia- ja toimintajohtaja Keily Blairin haastattelu.

”Olemme täällä selvittämässä väärinkäsityksiä, joita Onlyfanssiin liittyy”, Gan toteaa heti paneelikeskustelun aluksi.

”Useimmat tietävät Onlyfanssin vain aikuisviihdesisällöstä, mutta alustamme on koti ihan kaikenlaisille sisällöntuottajille”, hän jatkaa.

Esimerkkeinä muunlaisista sisällöntuottajista Gan ja Blair mainitsevat kokit, muusikot, koomikot ja näyttelijät. Etenkin pandemian aikana moni esiintyjä kääntyi Onlyfansin puoleen, kun rahaa ei voinut hetkeen tehdä live-esityksillä.

Onlyfans on somealustana epätyypillinen, sillä se ei sisällä algoritmia tai mainoksia. Käyttäjät voivat päättää tismalleen, millaista sisältöä kuluttavat ja haluavat nähdä.

Tällä hetkellä alustalla on 220 miljoonaa fania ja 3 miljoonaa sisällöntuottajaa yli 100 maassa.

Langat ovat sisällöntuottajan käsissä

Onlyfans toimii alustana niin, että fanit maksavat tietyn summan kuukaudessa nähdäkseen sisällöntuottajan tekemää sisältöä. 80 prosenttia tuotoista sisällöntuottaja pitää itse, ja 20 prosenttia tuotoista menee alustalle. 

Ganin ja Blairin mukaan se tarjoaa sisällöntuottajalleen mahdollisuuden tehdä rahaa sisällöllä, jota he muilla alustoilla jakaisivat osittain ilmaiseksi. Kuukausittaisen tilauksen lisäksi esimerkiksi yksityisviesteistä ja livelähetyksistä fanien täytyy maksaa. 

”Onlyfans perustettiin 2016, kun vaikuttajamarkkinat olivat syntyneet. Silloin vaikuttajat tienasivat oikeastaan vain kaupallisten yhteistöiden ja mainostamisen kautta. Sitten sisällöntuottajat tajusivat, että he voivat tehdä oikeasti rahaa ihan vain sisällöllään. Heidän faninsa haluavat nähdä juuri heidät, ja ovat valmiita maksamaan siitä”, Gan kertoo.

Gan ja Blair painottavat, että alusta on suunniteltu nimenomaan sisällöntuottaja edellä. Perustamisen jälkeen Onlyfans on maksanut yli 10 miljardia dollaria tienestejä sisällöntuottajilleen.

 Onlyfansin toimitusjohtaja Amrapali Gan. Kuva: Slush/Tanu Kallio

Millainen sisältö on sallittua?

Onlyfans tarjoaa toimitusjohtaja Ganin sanojen mukaan ”mahdollisuuden ilmaista itseään vapaasti”, mikä ei ole välttämättä moderoinnin ja sääntöjen vuoksi mahdollista muilla alustoilla. Esimerkiksi TikTokissa tiettyjen sanojen käyttäminen tai ruumiinosien näkyminen on sovelluksen yhteisösääntöjen vastaista.

Etenkin TikTokin ja Instagramin linjauksia on julkisessa keskustelussa kritisoitu siitä, että ne ovat epätasa-arvoisia eri sukupuolille – siis patriarkaattia ylläpitäviä.

Jos Onlyfans on ilmaisutavoiltaan ja aiheiltaan vapaampi alusta, niin kuinka marginaalista ja omaperäistä sisältöä Onlyfanssissa oikeastaan saa sitten tehdä?

Lakimiehenä työskennelleen Blairin mukaan loppupelissä kaikkea sitä, mikä on laillista.

”Jokainen sisällöntuottaja on vastuussa omasta sisällöstään. Pidämme huolta siitä, että sisällöntuottajien toiminta on laillista, eikä ylitä lain rajoja”, Blair vastaa. 

Esimerkiksi vihapuhe ei kuitenkaan ole lain vastaista. Kuinka Onlyfans pitää huolta siitä, ettei vihapuhe saa jalansijaa alustalla?

”Olemme miettineet tätä paljon. Emme kuitenkaan ole nähneet alustallamme tällaista haitallista käytöstä. Yksi syy on se, että jos haluat sanoa jotain todella kiistanalaista ja saada paljon huomiota miljoonilta ihmisiltä, Onlyfans ei ole oikea alusta siihen,” Blair toteaa.

”Algoritmien puuttuessa alustalla ei ole mahdollisuutta ’mennä viraaliksi’, eli saada huomiota miljoonilta käyttäjiltä”, Gan kertoo. 

Onlyfans lupailee turvallisuutta

Julkisessa keskustelussa Onlyfans liitetään lähes poikkeuksetta aikuisviihdesisältöön. Gan ja Blair vakuuttavat sen olevan muutakin, mutta vastaavat toimittajat esittämiin kysymyksiin ”mausteikkaasta sisällöstä”.

”Turvallisuus on tärkein arvomme, ja haluamme olla turvallisin somealusta. Kaikki ansaitsevat olla internetissä turvallisesti”, Blair toteaa.

Onlyfansin ikäraja on 18 vuotta, ja liittyminen vaatii henkilöllisyyden vahvistuksen henkilöllisyystodistuksin. Moderoinnissa käytetään tekoälyä, mutta Blairin mukaan jokaisen moderoinnin näkee moderaattori, oikea ihminen.

Blair kertoo, että lisäksi rekisteröityessä sisällöntuottajalta kysytään hänen muista somekanavistaan. Näin pyritään varmistumaan siitä, että sisällöntuottaja on todella sama henkilö, joka hän Onlyfansissa esittää olevansa.

”Pidämme silmällä myös sitä, mitä tapahtuu sisällöntuottajiemme muilla somealustoilla”, Blair kertoo.

Ganin ja Blairin mukaan liittymisen yhteydessä tehtävät tarkastukset ovat tiukat osittain siksi, että alustalla on aikuisviihdesisältöä. Toinen syy on kuitenkin se, että näin pyritään varmistumaan siitä, että esimerkiksi aikuisviihdesisällön taustalla ei ole laitonta toimintaa, kuten seksiorjuutta.

”Keräämme faneista ja sisällöntuottajistamme paljon tietoja heidän oman turvallisuutensa takia. Jos paljastuukin, että sivustolla esiintyvän henkilön videoiden takana on joku muu kuin tiedossamme oleva ja videoilla esiintyvä henkilö, voimme puuttua siihen tehokkaasti”, Blair perustelee.

Aino-Maija Makkula

Tamperelaistunut maailmanmatkaaja, joka innostuu kaikesta ja inspiroituu aikaisin aamulla.

Edellinen
Edellinen

Onko pörssin aallonpohja jo nähty? Mimmi vastaa

Seuraava
Seuraava

4 kysymystä, joiden avulla luot itsellesi sopivan sijoitussuunnitelman